Din experiența și expertiza noastră cu Casa Verde 2023, vă oferim o listă cu întrebări frecvente despre Casa Verde 2024, pe care le- am întâlnit cel mai des. Răspunsurile reprezintă poziția oficială AFM și nu o contribuție personală a noastră. Pentru orice alte detalii, consultați ghidul Casa Verde 2024. Vom actualiza permanent întrebările și răspunsurile din această listă:
-
Cei care au instalat deja un sistem fotovoltaic instalat (achizitionat cu fonduri propria sau prin sesiunile precedente Casa Verde) pot accesa fonduri doar pentru acumulatori in sesiunea Casa Verde 2024?
Conform Ghidului aflat in dezbatere publica, nu se vor finanta doar baterii pentru cei care au deja un sistem fotovoltaic instalat. Se vor finanta sisteme complete, instalatie fotovoltaica si acumulatori.
-
Am un proiect aprobat in cadrul sesiunii Casa Verde 2023, dar pe care nu l-am implementat. Pot renunta la acest proiect si sa ma inscriu in cadrul sesiunii Casa Verde 2024?
Nu. Conform Ghidului, nu este eligibil solicitantul sau coproprietarii/devălmaşii care a/au mai beneficiat sau urmează a beneficia de finanțare, în baza unei cereri/solicitări aprobate anterior de AFM, pentru un imobil înscris în aceeași carte funciară, ca cel pentru care solicită finanțare.
-
Daca am beneficiat de finantare intr-o sesiune Casa Verde, pot eu sau co-proprietarul sa ma inscriu in programul Casa Verde 2024?
Nu. Nu sunt eligibili solicitanții sau coproprietarii care au mai beneficiat – sau care urmează a beneficia de finanțare (au dosar aprobat în sesiunea Casa Verde 2023, de exemplu) pentru achiziția de sisteme fotovoltaice pentru un imobil înscris în aceeași carte funciara ca cel pentru care solicită finanțare.
-
Mi-am schimbat numele, astfel ca in cartea de identitate apare numele nou, iar in extrasul de carte funciara, numele vechi. Pot solicita finantare?
Desigur. Este necesar sa anexati documentul justificativ pentru schimbarea numelui (copie certificat casatorie, decizie divort, etc.) la copia actului de identitate.
-
Este eligibil proiectul dacă am viză de flotant la adresa imobilului unde doresc să îl implementez?
Nu. Este nevoie ca adresa de domiciliu să coincidă cu cea de implementare. Viza de flotant stabilește reședința, nu domiciliul.
-
Ce document trebuie să obțin de la ANAF?
Este nevoie sa obțineți certificatul de atestare fiscală (fără datorii către bugetul de stat) de la ANAF. Nu se acceptă adeverință de venit ANAF, cazier fiscal sau orice alt document emis de ANAF.
-
Casa mea face parte dintr-un șir de case (case înșiruite). Este eligibil proiectul?
Dacă există o carte funciară colectivă cu mai mult de 2 unități locative, atunci proiectul nu este eligibil. Se acceptă doar proiecte în care sunt maxim 2 unități locative (duplex). În general, pentru un imobil înscris într-o carte funciară cu număr de tipul xxxx-C1-U2, este necesară copia cărții funciare colective.
-
Vreau să instalez sistemul fotovoltaic pe teren. Am un teren intabulat, dar locuința nu este intabulată. Pot să beneficiez de finanțare?
Nu. Chiar dacă se dorește instalarea pe teren, tot trebuie îndeplinită condiția de a avea o construcție intabulată cu destinația exclusiv locuință.
-
Am un proiect aprobat în cadrul sesiunii Casa Verde 2021 pentru care am încheiat/urmează să închei contract de finanțare. Pot renunța la acest proiect și să mă înscriu în cadrul sesiunii Casa Verde 2023?
Nu. Beneficiarul declară prin înscrierea în noua sesiune că nu se află în niciuna din aceste situații.
-
La adresa de implementare se desfasoara activitati economice. Ma pot inscrie in program?
Conform ghidului, nu sunt eligibile proiectele in care imobilul pe care se implementeaza este afectat de sarcini in favoarea unei persoane juridice sau entitati economice care desfasoara activitati economice, sau daca este inregistrat ca sediu sau punct de lucru al unei entitati care desfasoara activitati economice. Poate fi eligibil solicitantul care prezinta dovada contorizarii separate sau adresa de la institutiile abilitate, conform careia, la adresa de implementare nu se desfasoara activitati economice.
-
Am ipotecă imobiliară pe imobil. Pot solicita finanțare?
Da.
-
Construcția apare cu altă destinație în cartea funciară (ex: construcție industrială, hală, anexă gospodărească, casă de vacanță, centru cultural, centru edilitar etc). Pot beneficia de finanțare?
Nu. Conform ghidului acestei sesiuni, din cartea funciară trebuie sa reiasă faptul că imobilul are destinația exclusiv pentru locuință.
-
În extrasul de carte funciară apar sarcini în favoarea unor persoane fizice (ex. Ipotecă, uzufruct viager, habitație, etc.). Mă pot înscrie în programul Casa Verde?
Da. Imobilul nu trebuie să fie afectat de sarcini în favoarea unor persoane juridice sau entități economice care desfășoară activități economice.
-
Conform extrasului de carte funciară, dreptul de proprietate asupra casei este înscris provizoriu în cartea funciară. Pot solicita finanțare?
Nu. Conform Ghidului, nu este eligibil solicitantul al cărui drept de proprietate asupra imobilului construcție și/sau teren este înscris provizoriu în cartea funciară.
-
Sunt proprietarul unei case intabulate, dar doresc să implementez proiectul pe teren. Terenul, însă, aparține Primăriei. Sunt eligibil?
Da, dacă aveți drept de folosință asupra terenului. Conform Ghidului, în cazul în care sistemul de panouri fotovoltaice care deserveşte construcţia se amplasează pe teren, solicitantul trebuie să fie proprietar sau să aibă drept de folosinţă şi asupra imobilului-teren.
-
Cum se face înscrierea în program?
Solicitantul se va înscrie singur pe platforma informatică a AFM. AFM va publica procedura de înscriere. Vom reveni cu detalii.
-
Exista un model de cerere de finantare ce trebuie completat și semnat de către solicitant și coproprietari?
Pentru simplificarea procedurii de înscriere, înscrierea efectivă pe platforma AFM (completand anumite câmpuri și fiind de acord cu anumite condiții) va înlocui cererea de finanțare semnată olograf de către solicitant.
-
În ce format trebuie să fie pregătite documentele?
Documentele ar trebui să fie scanate în format .pdf și să fie lizibile. Documentele care sunt obtinute electronic (de exemplu: Extrasul de Carte Funciara obtinut On-line) se depun in forma in care au fost obtinute.
-
Este nevoie să obțin documentele și pe numele co-proprietarului? Acesta semnează vreo declarație prin care își dă acordul?
Nu. Documentele de înscriere trebuie obținute doar pentru solicitant, nu și pentru eventualii coproprietari. Conform Ghidului, nu se mai solicită acordul / declarația coproprietarului.
-
Suntem mai mulți coproprietari. Cine ar trebui să solicite finanțarea?
Solicitantul ar trebui să fie, pe lângă proprietar / co-proprietar al imobilului, și titular al contractului de energie, întrucât procedura de racordare a sistemului fotovoltaic la rețeaua națională se va realiza în numele acestuia. Dacă înscrierea se realizează de către unul dintre proprietari care nu este și titular al contractului de energie, până în momentul implementării trebuie să se realizeze preluarea contractului de energie de către beneficiarul finanțării.
-
Vreau să instalez sistemul fotovoltaic pe teren. Am un teren intabulat, dar locuința nu este intabulată. Pot să beneficiez de finanțare?
Nu. Chiar dacă se dorește instalarea pe teren, tot trebuie îndeplinită condiția de a avea o construcție intabulată cu destinația exclusiv locuință.
Vă reamintim că în sesiunea Casa Verde 2024 – beneficiarii se vor înscrie SINGURI (nu prin instalator, ca în edițiile precedente) în aplicația informatică a AFM pentru rezervarea sumelor. Abia după realizarea înscrierii și validarea instalatorilor, beneficiarii își vor alege instalatorul validat cu care vor să implementeze proiectul.
Completează
cererea De preÎnscriere
Beneficiezi de energie verde și economisești bani cu Casa Verde 2024.
Salvează timp și completează acum înscrierea pe lista FotoSolar cu beneficiari eligibili pentru finanțare.
informaȚii DESPRE
CASA VERDE 2024
Completează corect formularul de mai jos și te vom anunța cu referire la pașii privind înscrierea în program cu FotoSolar Energy SRL ca instalator.